Avfallshantering

I området sker avfallshantering via soppsugar i marken. Avfall sorteras som matavfall och husshållsavfall.

Luckorna är låsta med ett lås, varje lägenhet har fått en nyckel till dessa. Det går bra att kopiera dessa fritt.


När man använder sopsugen är det viktigt att tänka på följande:
Restavfall slängs i “vanliga” avfallspåsar som man försluter väl innan de slängs i sopinkast. Restavfall inkluderar bland annat blöjor, kuvert, post-it lappar, dammsugarpåsar, diskborstar, disktrasor, våtservetter, snus, cigaretter och tops.

I övrigt ska inte, exempelvis, pizzakartonger och lådvinsförpackningar, granar, frigolit, wellpapp, pärmar och stekpannor ska inte slängas i sopinkasten. Det kan orsaka stopp!
Om stop eller annat problem uppstår med konstruktionen kontaktas Envac som är ansvarig driftentreprenör. 



Felanmälan
Envac som är ansvarig driftentreprenör sköter sopsugsanläggningen. Vid fel på anläggningen, tex om det har kastats kartonger eller annan felaktig fraktion i sopinkasten och det blir stopp, kommer Envac vid nästkommande tömning notera ett fel i anläggningen och åtgärda felet. Om fel behöver avhjälpas tidigare än så behöver en felanmälan göras. Felanmälan görs via Envacs kundtjänst:


Telefon: 010 265 00 00
Mail: service@envac.s

Hur fungerar det?


Sopsugen fungerar så att sopor slängs i sopninkastet och landar i ett lagringsrör. När soporna når en viss nivå i lagringsröret, alternativt efter en förprogrammerad tid, tillsätts ett sug som transporterar bort soporna från sopinkasten till sopterminalen där de sedan töms ut i en container. Tömningen av lagringsröret går på några få minuter. Frekvensen för sugning beror på hur mycket sopor som kastas men generellt så brukar det ske ca två gånger per dag, någon gång mellan kl. 7-19